niedziela, 16 marca 2014

Sobota w Chmielarni

Dawno nie pisałem czegoś na czasie, ciągle uzupełniam zaległości, wrzucając recenzje piw, które dawno temu zdążyły zniknąć ze sklepowych półek, czy kranów. Zatem, postanowiłem wybrać się w sobotni, iście wiosenny wieczór do Chmielarni wraz z jednym z Towarzyszy Piwnych Podróży. Na moim celowniku znalazły się przede wszystkim premierowy Old Ale Artezana oraz kolaboracyjny Double Oatmeal Stout z browarów: Pinta i Carlow. Tradycyjnie wybierałem pojemność 250ml, a że się miło siedziało to skończyło się na czterech, nowo poznanych piwach, a wszystko zaczęło się od Starego Ejla spod Warszawy:


Artezan: Old Ale
Wygląd: Śliczna, beżowa piana, która grubą warstwą utrzymuje się do ostatniej kropelki ciemnobursztynowego płynu.

Zapach: Masło rozłupuje śladowe ilości orzecha. 

Smak: Pełne, lekko zapychające, przez wszechogarniającą maślaność oraz karmel, a na języku niemrawa, bezpłciowa kwaskowość, szamocząca kubki smakowe. Posmak jak po zjedzeniu kromki posmarowanej masłem, z utrzymującym się kwaskiem na języku.

Ocena: 3/10
Cena: 6 zł./250ml (
Chmielarnia/Warszawa)

Niepowodzenie.
Naparbier: Sai Saison 

Po sporym zawodzie szarpnąłem się i wybrałem coś zagranicznego. Wybór padł na Saison z Hiszpanii, a to chyba pierwsza, rzemieślnicza propozycja z tego pięknego kraju, którą miałem okazję skonsumować.

Wygląd: Jasny, przeźroczysty płyn o pomarańczowej barwie pod grubą czapą białej drobnopęcherzykowej piany.
Zapach: Słodko-kwaśny; mieszanka bananów oraz charakterystycznej kwaskowej nuty dla tego stylu, która skojarzyła mi się z esencją herbaty z dziką różą.

Smak: Kwaśność to główny punkt programu. Jej profil jest cytrynowy, wspomagany przez charakterystyczne drożdże, wnoszące nuty kwaśnych czerwonych owoców. Treściwość jest stosunkowo wysoka, przy nikłej goryczy. Alkohol delikatnie rozgrzewa przełyk. 

Ocena: 5.5/10
Cena: 12 zł./250ml (
Chmielarnia/Warszawa)

Powiedziałbym, że to udany saison, rozkręcający się z przypływem temperatury, ale mimo wszystko, bez zęba. Świetnie sprawdziłby się do gaszenia pragnienia podczas upałów, a wtedy z miłą chęcią spożyłbym niejedną porcję.

Pinta & Carlow: Lublin to Dublin

Doczekaliśmy się międzypaństwowej kolaboracji browarów z udziałem polskiej Pinty!  Piwowarzy wyruszyli do Irlandii, by uwarzyć Double Oatmeal Stouta w browarze Carlow, znanemu głównie dzięki serii O'Hara's. To sprawiło, że owoc ich pracy jest wyjątkowy na naszym rynku. Nazwa wywodzi się od jednego z użytych chmieli, o rodzimej nazwie Lubelski, a na świecie znanym jako "Lublin". Jestem ciekaw, czy piwosze o purystycznym powołaniu, którzy hejtowali jeden z najświeższych projektów - Doctor Brew, i w tej nazwie doszukają się nieprawidłowości. Mam tylko nadzieję, że nie powstanie spór na politycznym tle, jakoby chłopaki z Pinty nawiązywali do premierowskiej wizji o drugiej Irlandii.

Wygląd: Gęsta, ciemnobeżowa piana nad czarną cieczą. 

Zapach: Trzeba się skupić, żeby coś wywąchać, a w skupieniu odnalazłem kwaskowe, palone nuty.

Smak: Bardzo delikatny. Stoutowa kwaskowość dominuje nad lekkim orzechem i palonością. Pełnia na średnim poziomie komponująca się z sesyjnym trunkiem. 

Ocena: 5.5/10
Cena: 7 zł./250ml (
Chmielarnia/Warszawa)

Generalnie bez szału. Jasne, Lublin jest pijalny, ale niczym nie zwraca swojej uwagi i chyba łatwo o nim zapomnieć, chociaż fani "owsianek", czy ogólnie sesyjnych stoutów mogą być w wniebowzięci. 

Pracownia Piwa: Vendetta

Browarnicy z Modlniczki niedawno wymyślili sobie akcję H.O.P.S. i uwarzyli dla trzech krakowskich pubów cztery piwa w gatunku pale ale. W sobotę w Chmielarni dostępna była Vendetta - New Zeland Pale Ale, a zamieszanym lokalem przy produkcji jest Omerta Pub&More.
Wygląd: Płyn o ciemnobursztynowej barwie w towarzystwie jasnobeżowej piany.

Zapach: Bardzo przyjemny; rześkie, tropikalne i cytrusowe owoce oraz karmel. 

Smak: Jak na dwunastkę to dzieje się sporo. Średnia goryczka z udziałem orzeźwiających cytrusów, żywicy oraz zwiewnej ziołowości przy słodowej pełni o karmelowym, herbatnikowym i nieco palonym charakterze. Balans jest zachowany, co sprzyja wysokiej sesyjności. 

Ocena: 7/10
Cena: 6 zł./250ml (
Chmielarnia/Warszawa)

Chyba intuicyjnie zostawiłem sobie najlepsze na koniec. Z całej czwórki tylko twór Pracowni mile mnie zaskoczył przez swój szeroki wachlarz smaków, balans i pełnie. Vendetta godna polecenia.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz